Citroncreme med hallon och mango – en fräsch sockerfri efterrätt

Citroncreme med hallon och mangoEn middag kan sluta med en nyttig efterrätt som fortfarande tillför det lilla extra. Citroncrémen är en efterrätt med frisk smak och passar som tillbehör till fruktsallad och andra efterrätter, eller som en egen efterrätt.

Läs hela receptet…

Ditt dagliga energibehov

Ditt dagliga energibehov i Energi procentVarför står det E % i kaloriberäkningen i recepten?

Alla människor har olika behov av energi och behöver därför få i sig olika mängd protein. I Livsmedelverkets rekommendationer står det därför nästan aldrig hur många gram du behöver av de olika energigivande näringsämnena. Rekommendationerna talar i stället om hur många procent av ditt totala dagliga energiintag som bör komma från kolhydrater, protein och fett.

I ett recept kan det stå: “Kolhydrater: 68 g (25 E %)”
Det betyder att det finns 68 gram kolhydrater i måltiden. Nästa siffra berättar att av den totala mängden energi kommer 25 % från kolhydrater, alltså en fjärdedel av måltidens energi. Här kan du läsa mer om hur du räknar ut energiprocent:
http://www.atmervegetariskt.se/energiprocent-i-mat/

När energiprocent finns angivet i ett recept kan du lätt se hur det ligger till i jämföresle med de dagliga rekommendationerna.

Livsmedelverkets rekommendationer ser ut så här:
Kolhydrater och fibrer: 45-60 E %
Protein: 10-20 E %
Fett: 25-40 E %

Håller du en GI-diet brukar rekommendationerna se ut så här:
Kolhydrater: 45 E %
Protein: 25 E %
Fett: 30 E %

Tanken med att använda både energiprocent och kalorier i recepten, är att du snabbt och enkelt ska kunna klura ut hur du bäst håller en balanserad kost.

Halloumi och brysselkålspuré – en LCHF rätt

Halloumi och brysselkålspure en lchf rättBrysselkål – ibland även kallad rosenkål – är en av de grönsaker och “gröna blad” som vanligtvis toppar listor med nyttigheter eftersom den är full av vitaminer och antioxidanter. Att äta den som en puré är ett bra sätt att få i sig näringsämnena. Stek lite Halloumi – grekisk ost – och du har en måltid.

Läs hela receptet…

Svart bönröra med soltorkade tomater

Svart bönröra med soltorkade tomaterEn mycket god och snabblagad bönröra. Kan ätas både till sallad eller på smörgås. Servera den ljummen eller kall, båda är gott.
Tillagningstid: 15 minuter med färdigkokta bönor.
Läs hela receptet…

Citrondoftande kokostoppar – utan något extra fett

Citrondoftande kokostopparKokos innehåller mycket fett, så det är onödigt att tillsätta extra när det går att baka utan. Vanliga kokostoppar innehåller också mycket socker, men inte heller det behövs. Man kan göra dem utan fettet och med bara lite sötning. Grädda dem bara inte för länge, för då kan de bli lite torra. Vill du använda fett, så använd kokosoja, en matsked eller två räcker. Med citronskal smakar de fräscht och läckert.

Tillagningstid: 25 minuter, inklusive en paus.

Läs hela receptet…

Genväg till vitaminkick: Groddar. Gott. Och lätt. Och nyttigt.

grodda gröna linserAtt odla sina egna groddar är lätt, och betydligt billigare än att köpa ett färdigt paket i affären. Man behöver inte köpa någon speciellt heller, en vanlig burk funkar bra. Man kan grodda alla möjliga slags frön – men använd alltid ekologiska, de groddar mycket bättre. Det här är en början, sen är det bara att experimentera själv. Solrosfrön, mungbönor, kikärtor och alfalfafrön är mina favoriter.
Läs hela receptet…