Bovetegröt med fikon – en glutenfri gröt

Tro det eller ej, men bovete är faktiskt släkt med rabarber! Glutenallergiker använder det som ett bra glutenfritt alternativ och rawfood ätare gillar det för att det innehåller alla åtta viktiga aminosyror.
Gröten är rätt låg i protein, så se till att äta något proteinrikt, t ex ett ägg på sidan om.
Tillagningstid: 15 minuter, snabbare om du blötlägger grynen kvällen innan.
15 minuter tillagning för 1 portion

 

IngredienserIngredienser

  • 0,75 dl krossat bovete
  • 3 torkade fikon
  • 2 dl vatten
  • 1 krm salt

TillagningsmetodHur du lagar

  1. Koka upp 0,75 dl bovetegryn med 2 dl vatten och 1 krm salt.
  2. Hacka eller klipp 3 torkade fikon och blanda i kastrullen. Låt koka i ca 15 minuter under regelbunden omrörning. Alternativt kan du blötlägga gröten och hackade fikon i vattnet kvällen innan. Då räcker det att koka gröten i några minuter, eller mikra den i 3 minuter så är den klar.
  3. Fikonen sötar gröten, men vill du ha lite extra sötma så passar honung bra. Servera gärna med mjölk.
  4. När du äter, ta en liten stund att vara i medveten närvaro när du lagar maten. Titta på maten, vilka färger och former har den? Lägg märke till utseendet.
Näringsvärde baserat på 1 portion utan honung eller mjölk:
Kalorier: 126
Kolhydrater: 24 g
Fett: 1 g
Protein: 4 g

AtMerVegetariskt.se