Kesoplättar – till frukost, middag eller mellis

KesoplättarDe här kesoplättarna är både lätta och snabba att vispa ihop. Plättarna är saftiga och goda och funkar bra med en fruktsallad. De innehåller relativt mycket protein och lite kolhydrater så det funkar bra för LCHF dieter – byt bara ut dinkelmjölet mot mandelmjöl.
Funkar bra som både frukost, en lätt kvällsmat eller ett lite större mellis.
10 minuter tillagning för 1 portion

 

IngredienserIngredienser

  • 0,5 msk matolja
  • 1 ägg
  • 1 dl keso, 4%
  • 2 msk dinkelmjöl (eller vetemjöl eller mandelmjöl om du vill minska kolhydraterna ytterligare)
  • 1 krm salt

TillagningsmetodHur du lagar

  1. Blanda allt utom matoljan i en bunke och vispa ihop till en smet.
  2. Häll 0,5 msk olja i stekpannan och grädda på medelvärme. De bränner lätt, så skruva ned värmen vid minsta misstake av att det bränns vid.
  3. Ta en liten stund att vara i medveten närvaro när du lagar maten. Lukta på maten. Hur luktar den? Är det någon ingrediens som luktar mer än någon annan? Lägg märke till lukterna.
  4. Servera gärna med lite fruktsallad.
Utan fruktsallad:
Kalorier: 299
Kolhydrater: 14 g
Fett: 17 g
Protein: 21 g

AtMerVegetariskt.se

2 thoughts on “Kesoplättar – till frukost, middag eller mellis

  1. Hej! Keso är faktiskt inte helt vegetariskt även fast man kan tro det! I Sverige är vi inte så kunniga om vad löpe är för något men det är en del av kalven. Löpe finns i nästan alla svenska ostar men även i keso och kvarg. Ostar utan löpe (vegetariska ostar) innehåller istället ystenzymer eller mjölkkoagulerande enzym. det är nämligen så att löpe framställs genom att mala frysta kalvmagar vilket gör osten ovegetarisk. Observera att det finns vegetarisk keso.

  2. Hej Emmie!
    Tack för din kommentar… jo, den innehåller löpe, så vegansk är den inte, men sen kan man ju fundera över vad vegetarianer äter i övrigt. T.ex. ägg, det är ju faktiskt en hel kyckling, bara det att den inte är kläckt. Lite suddigt kan det ju bli var man drar gränsen… 🙂

Comments are closed.