Mindfulness, medveten närvaro, mat och matlagning

mindfulness-sLaga mat är något som många gör varje dag, eller i alla fall flera gånger i veckan. Det kan vara svårt att få ihop något bra och kännas stressigt med allt annat som också ska få plats i livet. Men det går att ändra på.

Allt du egentligen behöver ändra är din inställning till matlagning. Istället för att det ska kännas jobbigt, så kan du se det som ett bra tillfälle att ta en paus från vardagsstressen och göra det till en avslappnande aktivitet.

Sätt på lite lugn musik. Ta några djupa andetag. Stressa inte, det går inte fortare då, allt som händer är att du känner dig mer stressad. För att hjälpa dig har jag byggt in avslappningsövningar och mindfulnessövningar i recepten. Prova dem gärna!

Vad är mindfulness?

Mindfulness översätts ofta med “medveten närvaro” och bygger på vetskapen om att det enda du kan påverka är nuet. Du kan inte ändra ditt förflutna och du vet inte heller vad framtiden har att bjuda på.

Vi har alla varit där. Det är lätt att bli nedstämd över något som hände i går eller känna press att hinna klart med något till morgondagen. Men vi kan inte påverka det som hände i går. Vi kan planera för i morgon, men det enda vi kan påverka är det som sker precis just nu. Med medveten närvaro lär du dig att vara närvarande i nuet, att uppmärksamma det som händer just nu, runt omkring dig, i din kropp, med dina känslor.

Att behålla uppmärksamheten på nuet är förvånansvärt svårt, tankarna flyger lätt iväg, men ju oftare du övar på att vara i nuet desto lättare blir det.

För att behärska den konsten räcker det inte med att läsa en artikel eller bok eller ens att gå en kurs. Man behöver öva. Det svåraste är att få tid till det och göra det till en del av dagens aktiviteter. Därför tycker jag det är bra att ”bygga in mindfulness” i matlagningen. Laga mat, eller i alla fall röra ihop något i köket är ju något som de flesta av oss gör varje dag – alltså ett utmärkt tillfälle att praktisera medveten närvaro!

För att hjälpa dig att komma ihåg att öva har jag vävt in mindfulnessövningar med reflektioner i recepten. Matlagningen är det perfekta tillfället att slappna av och fokusera mer på våra sinnen. Dels så sker matlagning regelbundet och dels använder du alla dina sinnen: känsel, syn, lukt, smak och hörsel.

Rikta uppmärksamheten mot det du gör:

  • Hur känns din kropp när du rör dig, dina händer när du hackar och rör?
  • Hur ser maten ut, vilka färger har den?
  • Hur luktar råvarorna och kryddorna?
  • Smaka. Ta en bit paprika när du hackar den, hur smakar det?
  • Hur låter vattnet när det sjuder? Knivens hackande?

Se på vilket sätt det känns annorlunda att laga mat med en medveten närvaro.

Försök även att äta mer medvetet. Istället för att slänga i dig maten, ta den tid du behöver för att kunna äta långsamt, känna smaken, konsistensen och lukten. Det kan vara bra att stänga ute alla störningsmoment, som tv, radio, tidningar, mobil och iPad med mera.

Pausa en liten stund innan maten för att få lugn. Ta en tugga i lugn och ro. Stanna upp och känn hur maten verkligen smakar. När dina tankar vandrar iväg, rikta din uppmärksamhet mot maten igen.

När du är färdig, vila en liten stund innan du rusar iväg till nästa aktivitet. Njut och uppskatta att du har gett din kropp en näringsrik och bra måltid.