Toppa din gröt med något riktigt gott och nyttigt

Gröt topping utan sockerGröt är både gott och nyttigt. Med rätt sorts topping blir den ännu godare och ännu nyttigare. Den här gröten är toppad med keso (för lite extra proteiner) och en söt, mogen banan.
Vill du variera gröten så kolla här för goda grötrecept.

Börja med att blanda i ett par skedar från receptet Perfekta antioxidant bra mage blandning för att få i dig fibrer och antioxidanter.

Osötade smaksättare:

  • Hacka torkad frukt som aprikoser, fikon, dadlar och koka med gröten
  • Salsa gjord av färsk mango och färska hallon
  • Använd torkade bär som blåbär, gojibär och tranbär
  • Hacka ett äpple eller päron fint och koka det mjukt med gröten
  • Äpplemos, päronmos eller plommonmos
  • Färska bär som blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär och vinbär
  • Hacka en söt frukt som banan, ananas eller en söt nektarin
  • Hackade nötter: hasselnötter, pekannötter, pistagenötter, pumpafrön och valnötter eller mandel
  • Riven kokos, eller kokosflagor
  • Kryddor: Kanel, kardemumma, ingefära, muskotnöt och vaniljpulver
  • Blåbärspulver
  • En stor sked mandelsmör och en liten sked honung

T ex riven kokos, kardemumma, ingefära och muskot är en intressant kryddkombination.

För lite mer protein:

  • 2 msk keso

Sötade smaksättare:

  • Sylter och kompotter av alla slag. Lingon, blåbär och hallonsylt till exempel
  • Honung och kanel
  • Råsocker och kakao
  • Lönnsirap

AtMerVegetariskt.se

3 thoughts on “Toppa din gröt med något riktigt gott och nyttigt

  1. Keso/cottage cheese innehåller LÖPE vilket INTE är vegetariskt. Finns dock minst en veg.variant och det är Lindahls cottage cheese.

  2. @Mary: Ja, det stämmer, man får köpa Keso utan löpe om den ska vara riktig vegetarisk keso. Det gäller även när man använder ost, då får man handla ost utan löpe, då är det riktig vegetarisk ost.

  3. Pingback: Matdagar: 10 oktober Internationella grötdagen | Ät Mer Vegetariskt

Comments are closed.